Ориент Ескпрес 2019

Няколко пъти съм пътувала с нощния влак до Белград и обратно, използвайки връзката за Загреб и Любляна. Това е международен бърз влак, тръгващ около 20:30 от София и пристигащ около 04:30 на следващия ден в Белград. В обратната посока съответно заминаване в 22:00 от Белград и пристигане в 8:00 в София. Времетраене около девет часа.
Това са две от спирките по трасето на някогашната линия Ориент Експрес, превърнала се в синоним на луксозно и приключенско пътешествие.


Плакат със зимното разписание на Ориент Експрес (1888-1889 г.)
Снимка: Уикипедия

Сръбските и българските вагони уви не влизат в категорията "лукс", но за сметка на това пътуването е повече от приключенско.

Първият елемент от приключението е това, че влакът от София никога не тръгва навреме (макар това да е началната гара). Влакът Белград-София винаги тръгва навреме, обаче никога не пристига навреме. Всеки път бива задържан на границата в Калотина точно толкова, че да закъснее с около два часа. На тръгване от София закъснението е значително по-малко,  а причините рядко се споделят с пътниците.

Само веднъж причината става ясна - липсва локомотивът. Това надминава всичките ми очаквания и докато докарат локомотива е почти полунощ. На следващата сутрин в 07:30 имам полет за Любляна. С предварителна регистрация и само с ръчен багаж трябва да се явя на летището най-късно в 06:50. Изчисленията и резервът, който съм оставила отиват на кино. Вместо в 04:30 влакът пристига в 07:30, с точно три часа закъснение и тъкмо навреме, за да помахам на самолета. Това е едно от най-неприятните ми пътувания. Към напрежението допринася дружелюбния съвет на шафнера (още с влизането ми), че непременно трябва да си заключа купето, защото всяка нощ върлуват крадци. И това го знам от едно предишно пътуване, което завърши в полицията на Централна гара София. Интересна история, за която ще стане дума в някой следващ разказ. Но в моето рекордно закъсняващо и напрегнато пътуване към Белград се оказва, че ще пътувам сама в купето. Ето това е нотката на "лукс". Но приключенският елемент отново надделява. Как да си заключа купето, като то не се заключва? Също като надписа в автобусите на Юнион Ивкони - "сложете си предпазния колан", а такъв просто няма! Импровизирам и омотавам вратата и дръжките отвътре с чаршаф. Приспособление, което върши работа, но трудно се развързва, когато на вратата настойчиво почукат граничари и митничари. В крайна сметка минавам между капките на среднощния грабеж, а за изпуснатия полет мога само да виня ретроградния Меркурий.

Защо се сетих за тази история и правя паралел с Ориент Експрес?

Харесвам влаковите пътешествия. Въпреки всички неприятности, това е директен транспорт - пътуваш нощем и спестяваш време за разглеждане през деня или за отпуска. За съжаление тази линия (международният нощен влак) София-Белград вече не съществува. И все пак може да се стигне с влак до Белград, но това ще отнеме два дни и четири прекачвания!

Разписание за влак София-Белград, юни 2019 г. (от интернет страницата на немските железници)

Подробности за пътуването София-Белград, юни 2019 г. (от интернет страницата на немските железници)

През 30-те години на миналия век пътуването с Ориент Експрес от Париж до Истанбул отнема три денонощия. Почти 90 години по-късно, само в кратката отсечка между София и Белград се пътува два дни и половина.

Линията Ориент Експрес е открита през октомври 1883 г. като редовна линия между Париж и Виена. По разширения си маршрут към Истанбул извършва по две пътувания седмично: Париж - Страсбург - Мюнхен - Виена - Будапеща - Букурещ - Гюргево. Оттам ферибот до Русе и следващ влак Русе - Варна (7 часа). Следва 14-часово пътуване с параход от Варна до Истанбул. През 1885 г. Ориент Експрес пуска и допълнителен лъч от Виена към Белград и Ниш, преход с дилижанс от Ниш до Пловдив и следващ влак Пловдив - Истанбул. След изграждането на жп линията в България през юни 1889 г., маршрутът Ориент Експрес се осъществява с директна линия Париж - Истанбул. Влакът напуска Париж в 18:25 и пристига в Истанбул в 16:00 ч. след три дни (67.5 часа).

Как се пътува с влак от София до Белград през юни 2019?

  • Ден първи: Взимате влака София - Букурещ в 08:55, след това Букурещ - Тимишоара в 21:20 и по пладне на следващия ден пристигате в Будапеща (гара Запад). 
  • Ден втори: В Будапеща, за да бъде пътуването още по-вълнуващо, сменяте не само влака, но и гарата. Придвижвате се самостоятелно от гара Запад до гара Юг и в 15:35 се качвате на влака за Дуго село (Хърватия), където пристигате в 20:46. 
  • Ден трети: След 14 часа и 36 минути престой в Дуго село в 11:22 потегляте с влака към Белград. Общо 58 часа.

През 20-те години започва да функционира още една южна линия, Симплън Ориент Експрес, независимо от другата. Маршрутите ѝ са Кале - Париж - Милано - Венеция - Триест - Загреб - Белград - София - Истанбул или Атина. Двете линии Ориент Ескпрес и Симплън Ориент Експрес са се сливали по маршрута Белград - Истанбул.

Линията Ориент Експрес претърпява много промени през годините, в които функционира (с прекъсвания през двете световни войни), скъсява се маршрута ѝ, модернизира се като високоскоростна линия между Страсбург и Виена през 2007 г. и е официално преустановена през декември 2009 г. Тогава първообразът на Ориент Ескпрес като редовна пътническа линия изчезва от международното разписание на влаковете.

Венис Симплън Ориент Експрес съществува и до днес между Лондон - Париж - Венеция. Тя предлага луксозен туристически пакет (на цена около 2000 британски лири) в два реставрирани влака, от май до ноември, един път седмично. Действието на романа "Убийство в Ориент Експрес" се развива именно във влак на Симплън Ориент Експрес.

Но струва ми се, че ако някой търси влаково приключение на Балканите, предложеният двудневен маршрут от София до Белград би могъл да отговори и дори да надмине неговите очаквания. Ориент Експрес по балкански на достъпна цена, без лукс и с неограничени изненади. Напомня ми на някаква игра с предизвикателства - как да стигнем до съседна Сърбия, прекосявайки три различни държави?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...