Коледари и тримата царе

Картина на Гуидо Бирола "Коледари" 1939 г., Националната галерия в Любляна

Купувам една поздравителна картичка от Националната галерия и на пръв поглед решавам, че това са тримата влъхви. Надписвам картичката и залепвам марката, която също изобразява тримата влъхви. Какво съвпадение!
Обаче заглавието на тази картина е "Koledniki (Star Singers)". "Коледари"- нарисувана е през 1939 г. от Гуидо Бирола, словенски художник, илюстратор и карикатурист, роден в Триест.

Но какви са тези коледари? Нали ние имаме коледари. Ергени, дето се обличат празнично, украсяват си калпаците, взимат си гегите (колове) и обикалят махалата от полунощ до изгрев слънце на Бъдни вечер, пеейки коледарски песни, благославяйки домакините и прогонвайки злите сили. Древен езически обред на възмъжаването и посяването на семето в земята, обичай за плодородие и свързване на мъжкото и женското, оплождане символично чрез нанизването на кравайчето върху коледарската гега.

В Словения коледуването също е езически народен обичай, който преминава в християнски и започва да се изпълнява около Коледа. Коледарите (звездоносци) се преобличат като тримата влъхви (наричани още тримата царе или тримата мъдреци) и обикалят селото, пеят и танцуват, и събират дарове за бедните семейства.

Заглавието на картината на английски е "Star Singers", което ме води до откритието, че коледари има също отвъд славянските народи - Англия, Шотландия, Австрия, Германия, Швеция и на други места. В Англия коледарите са деца (на възраст от 10-15 г.), които ходят от къща на къща в дните между Коледа и Богоявление и изпълняват коледни песни. Носят дървена пръчка с голяма звезда, имат корони, дървени мечове и играят ролята на тримата влъхви.

Илюстрация на Йелка Райхман, картичка на издателство Сидарта

Какво е общото между "коледуването" във всички тези държави, независимо от произхода на този обичай - подкрепа на нуждаещите се (с помощта на събраните подаръци и дарения), защита от зли сили, веселба и сплотяване на общността.

Коледа и коледуване са изрази, които произлизат от древността - от езическите божества и празници на славяните и съществуват до ден днешен в Полша, Украйна, Беларус, Русия, Литва, България, Македония, Сърбия, Босна, Хърватия, Словения, Словакия и Чехия.

Според статия в Уикипедия:
Коляда (Коледа), в славянската митология е митологично същество, въплъщаващо новогодишния цикъл и олицетворяващо слънцето-младенец, зимното слънце. Коляда се свързва със слънчевия кръговрат.
Според друга теория Коледа е цикъл от зимни празници и ритуали, чието име произлиза от античността - "calendae" - първият ден от всеки месец в календара на римляните. Ден на шествия и веселби. Дума, която се използва в много езици днес. На словенски календар пък е "koledar". Коледа на български и Kalėdos на литовски са приели значението на християнския празник Рождество Христово. А на гръцки пък "kalanda" означава коледуване, което също се изпълнява от деца в три определени дни - 24 декември, 31 декември и 5 януари (денят преди Богоявление).

Споменах, че коледарите благославят домакините и домовете, които посещават и също така прогонват всякакви зли сили оттам. Например сръбските коледари носят маски (подобно на кукерските) и освен песните и танците, претърсват къщите за демони и зли сили. Ако ги намерят, ги извличат от скривалищата им, натупват ги със своите тояги и ги изхвърлят навън, след което коледарите се хващат на хоро и благославят дома и стопаните му.

Нещо подобно извършат и на запад, на дванайстия ден на Коледа - Богоявление, за защита срещу злите сили и като благословия за дома, с тебешир се изписва "20 † C † M † B † 19". Числата в началото и края означават годината (2019). А буквите са съкращение от латинското "Christus mansionem benedicat" - "Нека Христос благослови този дом". Освен това тези букви са инициалите на тримата влъхви: Гаспар (Caspar), Мелхиор (Melchior), Балтазар (Balthasar).

Но кои са тримата влъхви, царе или мъдреци? За кого се представят коледарите от моята картичка?

Тримата мъдреци са Гаспар, Мелхиор и Балтазар и идват от изток, за да се поклонят на младенеца и да му поднесат дарове. Католиците отбелязват поклонението на влъхвите на Богоявление (в някои страни този ден се нарича празник на тримата царе). Счита се, че идват от Арабия (Балтазар), Персия (Мелхиор) и Етиопия (Гаспар, в някои източници Индия). Даровете им са злато, тамян (ливан) и смирна, символизиращи земното царство, божественото и смъртта.

Ето едно описание за поклонението на влъхвите от Българския православен каталог (http://www.pravoslavieto.com/):
А имената им са следните: първият ­ Мелхиор, стар и побелял, с дълга коса и брада; той принесъл злато на Царя; вторият ­ Гаспар, млад и без брада, с румено лице; той принесъл ливан на въчовечилия се Бог. Третият ­ Валтасар, със смугло лице и дълга брада; той донесъл смирна на смъртния Син Човечески. 
Наричат се влъхви, но не като магьосници, а като мъдри звездобройци и философи. Не са били истински царе, а влиятелни владетели. И не са се подвели от цар Ирод, който е очаквал да намери Младенеца с тяхна помощ.

Мощите на тримата царе са намерени от Света Елена при мисията ѝ за събиране на християнски реликви и са изпратени в Константинопол. По-късно са пренесени в Милано, а след завладяването на Милано през 1164 г., император Фридрих I Барбароса ги изпраща в Кьолнската катедрала, където се съхраняват до днес и привличат множество поклонници.

Най-големият реликварий в Западна Европа, който съхранява мощите на тримата влъхви в Кьолнската катедрала

Интересни са празничните традиции, свързани с тримата влъхви и Богоявление в някои католически страни. Например в Италия историята за тримата царе е допълнена с една добра вълшебница на име Бефана, която им е помагала да намерят пътя до Младенеца. В наши дни Бефана e тази, която в нощта срещу 6 януари (Богоявление) донася на послушните деца подаръци, а на непослушните - шепа въглища.

Най-големите тържества за Богоявление и тримата влъхви са в Испания и испаноезичните страни. Организира се пищен парад на тримата царе във всеки град. Вечерта на 5 януари децата почистват старателно своите обувки и си лягат рано, а на сутринта намират своите подаръци, донесени от тримата царе, точно както са занесли своите дарове на новородения Исус. Това шествие много наподобява празничната процесия на Свети Николай на 5 декември, който също носи подаръци на добрите деца, а дяволчетата цапат и стряскат непослушните.

И макар ролята на коледарите да е почти същата във всички страни, за които прочетох по нещо, Богоявлението е съвсем различно на изток и на запад.

В Православната традиция на Богоявление не се почитат тримата влъхви, а кръщението на Исус Христос в р. Йордан. Празникът е свързан с водата, с Водосвет. Среща се под името Водици. Освен хвърлянето на кръста във водата и хорото, водата се нарича.
В Етиопия Богоявление се казва Тимкат и е един от най-големите празници. Характерен е с това, че се изнася на тържествена процесия, единствено на този ден в годината (19 януари), копие на свещения кивот и скрижал с Десетте Божи заповеди от храмовете. Литургията и водосветът започват още в 2 ч. през нощта. Мъжете се къпят в осветената вода и по този начин символично се кръщават отново, пръскат със светена вода всички присъстващи. Празникът трае три дни и привлича огромен брой поклонници и туристи.

На последната снимка в моето разследване за словенските коледари са тримата царе, които полека-лека се приближават към Младенеца със своите дарове.
Светът е толкова пъстър и разнолик, обичаите ни също, но в същината си всичко ми изглежда едно цяло.

Поклонението на влъхвите, сцената на Рождество Христово в Любляна
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...